Boganmeldelse Patchwork til babyhygge

Indbundet
200 sider
Pris 250,00 kr.
ISBN 978-87-93575-33-2

I denne hyggelige bog får du 10 babyquilts.

Ønsket med bogen er, at flere unge kommer i gang med at sy, det er et ønske, som jeg selv har haft i mange år.

Har du ikke en lille størrelse i familien, blandt naboer eller venner? Foreslår Helene Gravenhorst, bogens forfatter, at du glæder en ung mor og hendes baby med et lækkert patchworktæppe via Mødrehjælpen – faktisk skriver Helene, at hun vil blive glad hvis alle læsere af bogen, vil donere et tæppe til denne gode sag – jeg vil hermed give opfordringen videre.

Ønsker du et slumretæppe i stedet for et i babystørrelse, er der mulighed for at gange materialeforbruget op med 3 eller 4.

Bogen er Helenes anden, hvor den første ”Jeg elsker patchwork” tog udgangspunkt i brugen af speciallinealer, tager denne her udgangspunkt i forskårede stofpakker i charm- og minicharmstørrelse – samt en basis rektangulær skærelineal 6 x 24 inch eller 16 x 60 cm (altså sådan én som alle patchworkere er ejere af – og som alle nybegyndere bliver nødt til at eje). Med udgangspunktet i stofpakker skåret i inch, har Helene fortsat arbejdet med inch gennem hele bogen – der er altså ikke brugt mål i cm i denne bog.

Sværhedsgraden af tæpperne varierer, så både nybegyndere, øvede og garvede patchworkere kan være med. Du kan følge de enkle men fyldestgørende vejledninger, eller du kan finde ny inspiration til selv at arbejde videre med et design. Bogen har praktiske ”mal-selv-sider”, altså tegninger af hvert tæppe, som kan bruges til at farvelægge, så du kan afprøve andre farvekombinationer, inden du kaster dig ud i arbejdet med stof. Desuden er der opsyet flere farvekombinationer af hvert tæppe, så det er op til dig at lege videre med stoffer og farver.

Inden vejledningen til hvert tæppe har Helene skrevet en lille historie/indledning til det. Her kan du læse lidt om navnet på tæppet, livet, stoffer og teknik osv.

Bogen bringer flere teknikker og udfordringer. Til et af tæpperne har Helenes veninde leget med stoftryk, du kan se det på billedet herunder.

Du kan se hvordan det færdige udtryk på en halv firkantet trekant (på engelsk ”half square triangle”, forkortet ”HST”), danner et helt nyt mønster, når er flyttes rundt på farverne og stofferne. Hvis du endnu ikke har prøvet at applikere, får du også en lille intro til denne meget populære teknik – og som bonus en beskrivelse af hvordan du syr flotte runde cirkler.

Til slut er der et afsnit om tilbehør både ”need to have” og ”nice to have”. Der er også nogle gode tips. Læs f.eks. et afsnit med den evige diskussion om du skal eller ikke skal vaske dine stoffer inden brug. Hvilke muligheder du har med de mange forskellige markeringspenne der findes og meget mere…

Der er desuden dejlige billeder både af skønne unger og glade farver på de mange tæpper.

Glæd dig selv eller vær med til at sætte en nybegynder igang med at sy patchwork!
God fornøjelse med bogen og babytæpperne!